robartbhp.pl Reviews with ekomi-pl.com
Strona główna » Blog » Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy?

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 

Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy?

 

Apteczka pierwszej pomocy to jeden z niezbędników w każdym zakładzie pracy. Jej wyposażenie powinno być dostosowane nie tylko do liczby zatrudnionych pracowników, ale także do specyfiki działalności firmy i rodzaju zagrożeń występujących na terenie zakładu. Poniżej podpowiadamy. co powinna zawierać zakładowa apteczka pierwszej pomocy oraz jakie konsekwencje grożą w przypadku jej braku na terenie zakładu pracy. 

 

Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy - czy jest obowiązkowa?

 

Obowiązek zaopatrzenia zakładu pracy w apteczkę wynika z przepisów polskiego prawa. Kwestia ta jest regulowana przez dwa akty prawne:

 
  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. zawarta w Kodeksie Pracy
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 

Ta pierwsza wskazuje na obowiązek zapewnienia przez pracodawcę środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. 

 

Rozporządzenie natomiast zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy.

 

Odpowiadając więc na pytanie - TAK - apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy jest obowiązkowa.

 

Co powinna zawierać zakładowa apteczka pierwszej pomocy?

 

Polskie prawo nie reguluje kwestii wyposażenia apteczek pierwszej pomocy. To, co będą zawierać te dostępne na terenie zakładu pracy powinno być jednak zgodnie z przepisami skonsultowane z lekarzem medycyny pracy. Ostateczny skład apteczki zależy m.in. od profilu działalności danej firmy czy możliwych zagrożeń, na jakie są narażeni jej pracownicy. 

 

W tym miejscu warto wspomnieć o niemieckiej normie DIN, która jest zgodna z europejskimi wymaganiami dotyczącymi apteczek zakładowych i samochodowych, w celu stworzenia standardu ich zawartości. 

 

Norma DIN 13157 określa wyposażenie apteczki w zakładzie pracy. Wskazuje ona liczbę i rodzaj opatrunków i innych środków pierwszej pomocy. Norma DIN 13169 jest właściwie rozbudowaną normą 13157 i znajduje zastosowanie w apteczkach mających zabezpieczyć większą ilość ludzi. 

 

Choć stosowanie norm DIN nie jest obowiązkowe przy doborze zakładowej apteczki, opieranie się na niej daje pewność, że apteczka zawiera wszelkie niezbędne akcesoria.

 

Przykładowe wyposażenie apteczki

 

Apteczka, której skład został skompletowany na podstawie normy DIN 13157 powinna zawierać następujące elementy: 

 

  • Opatrunek w opakowaniu G (1x), M (3x), K (1x),
  • Bandaż usztywniający 4m x6cm (2x), 4m x 6cm (2x),
  • Chusta opatrunkowa (1x),
  • Chusta trójkątna (2x),
  • Chusta z flizeliny (5x),
  • Kompres 100x100 mm (3 op.),
  • Kompres do oczu (2x),
  • Bandaże 10x6 cm (2 op.),
  • Zestaw plastrów,
  • Koc ratunkowy (1x),
  • Rolka przylepca (1x),
  • Nożyczki (1x),
  • Worek foliowy (2x),
  • Rękawice jednorazowe (4 pary),
  • Gotowy kompres do wilgotnego schłodzenia (1x),
  • Instrukcja udzielania pierwszej pomocy (1x),
  • Ustnik do sztucznego oddychania (1x).

 

Pamiętajmy jednak, że zerojedynkowe kierowanie się wyżej wskazaną normą nie jest obligatoryjne, a dopasowanie składu apteczki do indywidualnych potrzeb firmy jest kluczowe. 

 

W związku z tym, w zależności od warunków pracy panujących w zakładzie, apteczka może być dodatkowo wyposażona m.in. w sól fizjologiczną, chusteczki odkażające, opatrunki hydrożelowe czy płukanki do oczu.

 

Tutaj sprawdzisz naszą pełną ofertę wkładów uzupełniających do apteczek.

 

Brak apteczki pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy - konsekwencje

 

Konsekwencją braku apteczki na terenie zakładu pracy może być przede wszystkim brak możliwości udzielenia należytej pomocy osobie poszkodowanej podczas wypadku. Co istotne, za zaniedbanie obowiązku zapewnienia pracownikom dostępu do środków pierwszej pomocy pracodawcy grozi kara grzywny w wysokości od 1 do nawet 30 tysięcy złotych!


 

Sprawdź artykuły pierwszej pomocy w naszym sklepie internetowym i wybierz apteczkę (zakładową i nie tylko) najbardziej dostosowaną do Twoich potrzeb już dziś! W przypadku problemów - służymy poradą :) 

 

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu